Booking av en kampanje
Trykk «Create» for å lage hovedkampanjen

Legg til kampanjenavn og kampanjeperiode, trykk «Save». Alle kampanjer bookes som deres avis under Client

Line items
Trykk på kampanjenavn (2 ganger)

Trykk Create og From Marketplace for å lage line items.

Velg Publisher: Hamar Media

Velg Media «hblad.no». Oversikt over produkter – 1 produkt per plassering

D= plasseringer desktop og M= plasseringer mobil

Velg produkt ved å trykke på produktet for å sjekke om det er tilgjengelig: Check Availability. Legg til antall visninger og kampanjeperiode, klikk Check Availability
OBS! bestillinger som ikke er booket, men på status Draft tas ikke i betraktning. Fane Details viser alle størrelser som er tillat på denne plasseringen

Trykk Use selected

Eller gå til Line Items

Produkter er lagret som Draft og kan endres/bookes/slettes ved å trykke på navn eller edit

Line Item Name kan endres til f.eks. kampanjenavn + plassering.
Campaign Pacing (fordeling av budsjett)
Even: antall visninger fordeles jevnlig utover kampanjeperioden ASAP: budsjett brukes opp så fort som mulig
Period (kampanjeperiode) må ligge innenfor periode som ble satt på hovedkampanje
Volume antall visninger
Request a rebate (pris) kan bare endres ved å legge til rabatt. Gross Amount må ikke endres, den minsker antall visninger
Net Price CPM, kost per tusen visninger
Net Amount kampanjepris kunden betaler

Targeting (valgfritt) trykk Add og velg date/time, legg til klokkeslett og ukedager som annonsene skal publiseres.

Frekvens (valgfritt) Annonse vises X antall ganger per bruker per time/dag/uke/måned/kampanje

Trykk Save for å lagre endringer

Annonser og landingsside
Gå til Banners, trykk Landing pages

Trykk Add landing page, legg til navn og URL (husk https://). Trykk Save.

Annonser lastes opp under Banners.

a) Upload/Image Ad (.jpg / .gif / .png)
b) HTML annonser lastes opp under HTML5 Ad
c) Tagger legges til under Third Party Ads

Koble annonser mot kampanje Create tags. Gå til Line Items.

Trykk på Line Item, velg fane Tags.

Trykk Add tags, velg annonse og trykk Create tag, trykk Save.

Booke kampanje
Husk å booke kampanjen etter at annonsene ble lagt til

Booking sendes da til Hamar Media, Hamar Media godkjenner (OBS! Husk 24 timers bookingfrist) Dere får auto-svar fra Adform når Line item er godkjent
Status på kampanjer
- Draft Line item ble lagret og kan bookes, endres, slettes.
- Pending Booking Booking har blitt sendt til Hamar Media, avventer godkjenning.
- Booked Line Item er booket.
- Reserved Midlertidig reservasjon av plasser. Skal annonseplasser bookes, må bestilling settes som book ellers blir line item slettet ved kampanjestart.
- Declined Booking ble ikke godkjent.
- Cancelled Booking ble kansellert
Bytte landingsside
Gå til Banners, trykk Landing Pages, Trykk Add landing page , legg til navn og URL (husk https://). Trykk Save


Gå til Banners, velg annonse

Trykk Click URLs og velg ny landingsside.

Trykk Apply and publish. Klikk Apply hvis knappen Apply and publish ikke er tilgjengelig og publiser annonsen etterpå.

Bytte annonser
Last opp ny annonse (+ evt. ny landingsside) under Banners. Gå til line item og lag en ny tag: Add tag. Fjern gammel tag og lagre. Må ikke godkjennes av Hamar Media.

Endre kampanjeperiode/antall visninger og/eller pris
Åpne Line item, trykk Change Request. Endre kampanjeperiode og/eller antall visninger og/eller pris.

Trykk Submit Request (helt nederst). Hamar Media godkjenner endring.

Avslutte kampanje
Skal kampanjen avsluttes før planlagt sluttdato, kan kampanjeperiode endres (se innlegget over) eller man kan kansellere kampanjen.
Trykk Cancellation request, trykk Submit Request. Send epost til digitalbooking@hamarmedia.no Hamar Media godkjenner kansellering.

Kampanjerapporter

Velg rapport, velg kampanjeperiode.

Trykk Generate, Export to pdf / csv / excel.

SPØRSMÅL?
Alle henvendelser gjøres til
digitalbooking@hamarmedia.no
Husk å oppgi kampanje-ID
